• El conseller Felip Puig ha valorat la reducció de la sinistralitat viària en un 8,92% respecte l’any anterior, i en un 60,61% respecte el 2000, d’una manera raonablement positiva. Tot i que ha destacat que qualsevol pèrdua d’una vida té un valor incalculable.
El conseller d’Interior, Felip Puig, ha presentat avui en roda de premsa el balanç de sinistralitat a la xarxa viària interurbana en el decurs de l’any 2010. El conseller Puig ha volgut “Constatar que Catalunya s’emmarca dins els compromisos europeus de reducció i de treball incansable de la sinistralitat. Que complim amb els objectius que des d’Europa es van proposar en aquesta dècada, de l’any 2000 a l’any 2010, i que la tendència continua sent raonablement positiva” i ha matisat que “Dic raonablement positiva perquè la vida d’una persona no té preu i des d’aquesta perspectiva el seu valor és incalculable”. Pel que fa a les línies de futur plantejades pel departament es continuarà “insistint en la prevenció, l’educació viària i l’educació per la mobilitat més segura han de continuar sent propòsits, objectius i reptes”.
 
Un total de 245 persones han mort en els 211 accidents mortals de trànsit registrats a la xarxa interurbana catalana al llarg del 2010. Per tant, en el període 2000-2010 s’ha registrat una disminució del 60,61% pel que fa a les víctimes mortals. Amb aquestes dades s’ha superat enguany amb escreix la reducció del 50% fixada per la UE per al període 2000-2010. Recordem que l’any 2009 ja es va assolir aquesta fita.
 
En comparació amb l’any 2009, el nombre de víctimes mortals a 24 hores s’ha reduït un 8,92% el 2010, amb 24 morts menys respecte de l’any anterior (va haver-hi 269 morts), i el nombre d’accidents mortals s’ha reduït un 8,66%.

Període 2000-2010
Any
Accidents mortals
Morts 24h
2000
530
622
2010
211
245
REDUCCIÓ %
-60,19%
60,61%
 
Període 2009-2010
Any
Accidents mortals
Morts 24h
2009
231
269
2010
211
245
REDUCCIÓ %
-8,66%
-8,92%
 
Pel que fa al nombre de ferits greus, la reducció assolida respecte al 2009 és del 9,68% i respecte al 2000, del 57,8%.
 
 
Accidents mortals 2009
Accidents mortals 2010
% Reducció accidents mortals
Morts 2009
Morts 2010
%Reducció morts
BARCELONA
86
76
-11,62%
108
86
-20,37%
GIRONA
53
54
+1,88%
62
64
+3,23%
LLEIDA
38
34
-10,53%
42
37
-11,90%
TARRAGONA
54
47
-12,96%
57
58
+1,75%
CATALUNYA
231
211
-8,66 %
269
245
- 8,92
 
Les col·lisions frontals i les sortides de via són els tipus d’accidents que més morts han comportat aquest 2010, amb 91 i 64 víctimes mortals respectivament dels 245 registrats, unes xifres que suposen el 63,26% del total de víctimes mortals que s’han produït enguany.
 
Víctima per tipus d’accident
2010
%
Col·lisions frontals
91
37,14%
Col·lisions en general
64
26,12%
Atropellament
20
8,16%
Sortida de via amb xoc o bolcada
64
26,12%
Altres
6
2,44%
Total
245
100%
A més, una de cada quatre víctimes mortals (25,31%) registrades aquest 2010 ha mort en un accident amb un únic vehicle implicat (en solitari).
Aquestes xifres per tipologia d’accident denoten que la intervenció del factor humà ha estat determinant en els accidents de trànsit mortals d’aquest 2010.
En el nombre de víctimes mortals a 24 hores per tipus de vehicle o vianant convé destacar la reducció de morts de conductors de ciclomotor (-27,28%) i de motocicletes (-20%). Augmenten, però, el nombre de conductors de furgonetes morts respecte a l’any 2009, d’11 a 18 víctimes (+63,63%) i de vianants (+17,64%), de 17 a 20 morts.
 
Aquest 2010 una de cada cinc víctimes mortals que circulava en motocicleta o ciclomotor per zona interurbana no duia casc (un 21,43%) i de la mateixa manera, una de cada cinc víctimes mortals que circulava en vehicle lleuger (turisme, furgoneta o tot terreny) no utilitzava cap element de seguretat passiva (un 22,03%).
 
A més, durant l’any 2010, s’ha registrat un augment de les víctimes mortals en accidents de trànsit que no duien cap element de seguretat passiva respecte el 2009. S’ha incrementat un 3,55% el nombre de morts que no portaven el casc i un 2,02% els que no duien cordat el cinturó ni cap sistema de retenció infantil en el moment de l’accident.
 
L’any 2010 les víctimes mortals en dia feiner han disminuït un 16,23% respecte del 2009. En concret, s’ha passat de les 154 persones mortes en dies feiners del 2009 a les 129 que hi ha hagut durant el 2010. Quant a mobilitat d’oci de cap de setmana, les xifres de morts es mantenen similars a les del 2009.
 
La franja horària que continua concentrant menys mortalitat és la compresa entre les 23.00 i 5.59 h, atès que només ha registrat 44 de les 245 víctimes totals. En aquesta franja han disminuït un 16,98% respecte l’any passat. D’altra banda, la franja horària compresa de les 6.00 a les 14.59 h es manté estable respecte el 2009. En concret, s’ha passat de les95 víctimes mortals registrades el 2009 a les 97 de l’any 2010. Pel que respecte a la franja de tarda, de 15 a 22.59h, la mortalitat ha disminuït un 14,5% respecte el 2009 (de 121 a 104 persones mortes).
 
 
 
 

1  

Imatges

Foto roda premsa sinistralitat 2010

Foto roda premsa sinistralitat 2010 5447

2  

Fitxers adjunts

Nota post balanç sinistralitat 2010

Nota post balanç sinistralitat 2010
PDF | 111

Dossier complert balanç sinistralitat 2010

Dossier complert balanç sinistralitat 2010
PDF | 160

2  

Talls de so

Tall de veu 1: Conseller Felip Puig roda premsa sinistralitat 2010
mp3 | 706

Tall de veu 1: Conseller Felip Puig roda premsa sinistralitat 2010
mp3 | 745