1. La guia ha estat elaborada pel Departament de Recerca i Universitats en col·laboració amb les universitats
PIDOC{"name":"2023/10/20/13/12/6e9e6d9b-0638-42e9-a267-e64ef0f6fcc1.jpg","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":217790}

La Comissió de Política Lingüística del CIC ha aprovat avui per unanimitat la Guia per a l’elaboració de plans d’increment de la docència en català (PIDOC) a les universitats de Catalunya, elaborada pel Departament de Recerca i Universitats en col·laboració amb les universitats. Aquesta guia té com a finalitat ajudar a assolir en el conjunt de les universitats de Catalunya els objectius que el Pla d’enfortiment de la llengua catalana en el sistema universitari i de recerca estableix en relació amb la llengua de docència.

Així, la guia facilita eines a les universitats per fer una gestió sostenible del multilingüisme, que en el context actual implica harmonitzar els objectius d’internacionalització amb la normalització del català com a llengua pròpia de les universitats de Catalunya. Alhora, ofereix pautes perquè cada universitat elabori el seu propi pla en funció de les seves dinàmiques internes i del seu punt de partida pel que fa a l’ús del català en la docència.

Ajuts per fomentar el català als campus

El Departament de Recerca i Universitats també ha augmentat un 35% els ajuts per finançar un ampli ventall de projectes impulsats pels serveis lingüístics de les universitats catalanes per fomentar el català i el multilingüisme als campus mitjançant els ajuts Interlingua de foment del català, l’aranès, la llengua de signes catalana i les terceres llengües.

Aquests ajuts, en els quals col·labora el Departament de Cultura a través de la Secretaria de Política Lingüística, prioritzen majoritàriament els projectes d’acollida lingüística i cultural per als estudiants procedents de fora dels territoris de llengua catalana, però també es destinen a altres actuacions com per exemple la formació lingüística dels futurs mestres, l’elaboració de diferents recursos lingüístics per a la comunitat universitària, o campanyes per donar a conèixer els drets lingüístics entre l’estudiantat.

Pel que fa a la formació dels futurs mestres les accions s’encaminen a millorar el coneixement de català entre els estudiants d’Educació. Així, les universitats desplegaran mesures com una prova diagnòstica per conèixer el nivell de català dels estudiants d’Educació i poder, d’aquesta manera, abordar les possibles mancances durant els estudis o la instauració de tallers de llengua de formació específica per millorar la competència lingüística en català d’acord amb les seves necessitats. També es programaran accions formatives per fomentar la consciència sobre la responsabilitat lingüística dels futurs mestres com a models lingüístics per al seu alumnat.

Altres actuacions finançades pels ajuts Interlingua són els programes d’acollida lingüística de les universitats que volen facilitar la incorporació dels estudiants de mobilitat i altres membres de la comunitat universitària procedents de fora del domini lingüístic català a la vida acadèmica i, d’aquesta manera, compatibilitzar la internacionalització i la preservació dels drets lingüístics de la comunitat local.

Aquests objectius es concreten amb la realització de cursos presencials i virtuals de nivell bàsic (que ja compten amb més de 3.000 participants), jornades i tallers de benvinguda en què s’informa sobre les llengües a Catalunya i a la universitat, parelles i tàndems lingüístics entre estudiants locals i estudiants de mobilitat, programes de mentories en què l’estudiantat local ofereix suport a l’estudiantat internacional en qüestions lingüístiques i culturals, o grups de conversa per practicar el català i terceres llengües, entre altres activitats.