Salut

_

Salut destina 19,7 M€ per reforçar l'atenció sanitària urgent durant el període d'hivern 2018-2019

query_builder   19 desembre 2018 08:30

event_note Nota de premsa

Salut destina 19,7 M€ per reforçar l'atenció sanitària urgent durant el període d'hivern 2018-2019

  • D’aquests, 3,2 milions d’euros es dedicaran a reforçar els equips d’atenció primària
  • Es flexibilitzaran les agendes dels professionals per poder incrementar el percentatge de visites espontànies i es reforçarà l’atenció domiciliària dels pacients amb malalties cròniques complexes
  • Com l’any passat, el CatSalut ha activat 23 plans de contingència territorials per respondre a les necessitats d'atenció específiques en funció de la pressió assistencial
El Servei Català de la Salut (CatSalut) té previst destinar un reforç de 19.753.914 € per millorar l’atenció a les urgències durant el període d’hivern 2018-2019. En concret, es dedicaran un total de 3,2 M€ a reforçar els equips d’atenció primària, 3,1 M€ per a l’atenció sociosanitària i 13,4 M€ per a l’atenció hospitalària. Això suposa un increment d’uns 2 M€ en relació amb la contractació que es va fer l’any 2018.
 
Les millores previstes per a aquest hivern s’emmarquen en el desplegament del Pla nacional d’urgències de Catalunya (PLANUC) aprovat pel Departament de Salut el maig del 2017. El PLANUC és el  full de ruta per assegurar una atenció continuada i urgent equitativa, de qualitat i resolutiva, liderada per professionals, situant a la persona i a les seves necessitats al centre del sistema.
 
Mesures específiques per a l’atenció primària
Per primera vegada en molt temps es destinarà una partida de diners específica per millorar l’atenció que es presta a l’atenció primària en aquest període, concretament 3.280.000 €. Amb aquesta dotació es busca garantir la presència de professionals sanitaris en les dates més crítiques durant el període hivernal i també incrementar l’atenció domiciliària, un servei que dona continuïtat a l’atenció de proximitat.
 
De la mateixa manera, es flexibilitzaran les agendes dels professionals assistencials per poder atendre la ciutadania en aquest període per mitjà de les visites espontànies, és a dir, les que es produeixen en l’horari d’atenció del centre d’atenció primària sense necessitat de tenir una cita prèvia assignada.
 
Cal destacar que durant el període de gener a novembre del 2018 els equips d’atenció primària (EAP) han atès 38.972.138 visites presencials, de les quals el 4,2% han estat al domicili del pacient (domicili particular ò residència). Per altra banda, del total de visites presencials, un 42,4% han estat visites sense cita prèvia o espontànies.
 
Altres actuacions per a l’hivern 2018-19
Tal com es va fer l’any passat, s’han posat en marxa 23 plans d’acció territorials. Aquests plans constitueixen la concreció, en cada àmbit territorial, de les accions que caldrà desenvolupar a mesura que pugui augmentar la pressió assistencial i realitzen una descripció dels recursos territorials, l’organització, l’activitat i les diferents actuacions que es preveu realitzar per fer front al període hivernal. Els plans s’aproven, cadascun en el seu àmbit territorial, per part del Comitè operatiu d’urgències i emergències (COUE) formats per professionals sanitaris que intervenen en el procés d’atenció a les urgències del territori: hospitals, CAP, CUAP, centres sociosanitaris i SEM. Podeu consultar-los des d’aquest enllaç.
 
Pel que fa al Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), ha reforçat el seu dispositiu amb fins a 20 unitats de Suport Vital Bàsic (SVB), que donaran cobertura a Barcelona ciutat i a la seva àrea metropolitana, la majoria en jornades de 12 hores, en el període que va de l’1 de desembre de 2018 al 31 de març de 2019. A més, des de l’1 de desembre de 2018 fins al 31 de gener de 2019, s’incorpora una unitat de Suport Vital Avançat Pediàtrica (SVAp) com a reforç a les dues unitats específiques que estan operatives al llarg de l’any, degut a l’increment dels casos de bronquiolitis que es produeixen en aquest període.
 
També continua en funcionament la línia pediàtrica del 061 CatSalut Respon, un servei que respon a un acord entre el 061 i l’Hospital Sant Joan de Déu, l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, que ofereixen una resposta especialitzada a través dels seus pediatres seguint un model de guàrdia de presència física al 061 CatSalut Respon. Els mesos en què es registra un major nombre de consultes són els de tardor-hivern, coincidint amb l’augment de casos de bronquiolitis; els dies amb major augment significatiu de trucades són els dissabtes, diumenges i dilluns.
 
Inversió en serveis d’urgències
 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia