Consellera Budó

El Govern reformula el Registre de vacunació de Catalunya per incloure-hi la vacunació contra la Covid-19

query_builder   1 desembre 2020 15:47

thumb_up Acords del Govern

El Govern reformula el Registre de vacunació de Catalunya per incloure-hi la vacunació contra la Covid-19

  • També afegirà les dades de la resta de vacunes sistemàtiques i de programa, com les vacunes per a persones en condicions de risc o les vacunes internacionals
  • El Govern aprova la millora retributiva del personal mèdic resident en formació
  • Llum verda als plans específics de recuperació econòmica i social per la Covid-19 a la ciutat de Lleida, el Baix Segrià i la Conca d’Òdena
  • L’executiu simplifica el model de finançament del servei d’atenció ciutadana 012
  • Budó fa una crida a la coresponsabilitat per controlar les dades epidemiològiques i recorda que “el què fem en aquest pont pot tenir conseqüències per Nadal”
consellera Budó

La consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, ha explicat a la roda de premsa posterior al Consell Executiu d’aquest matí que “govern rere govern treballem per anar prenent  les mesures que en el marc de les nostres competències ens permetin pal·liar aquesta crisi sanitària, econòmica i social”. “En la reunió d’avui hem acordat més mesures i, en aquest sentit, hi ha els dos decrets llei que s’han aprovat avui” ha afirmat Budó. Un dels decrets lleis fa referència a l’àmbit sanitari i és el que reformula el Registre de Vacunació i l’altre és de caràcter econòmic  i preveu un paquet d’ajudes per a zones especialment afectades per la Covid-19.

El primer decret llei reformula el Registre de vacunació de Catalunya per incloure totes les dades de vacunació contra la Covid-19 i de la resta de vacunes sistemàtiques i de programa, com les vacunes adreçades a persones en condicions de risc o les vacunes internacionals. Aquest registre ha de permetre tenir constància de les dosis i dels tipus de vacuna que s’administrin des dels diferents centres autoritzats, així com les dades de la població diana que es prioritzin. “L’objectiu final del Registre és poder calcular les cobertures de vacunació a Catalunya” ha explicat Budó.

El Decret llei també assenyala que els centres i serveis sanitaris del Sistema Sanitari Integral d’Utilització Pública de Catalunya (SISCAT) així com d’altres entitats que presten serveis de salut per compte del Servei Català de la Salut, i altres centres i serveis sanitaris hauran d’incorporar les dades en el Registre de Vacunació de Catalunya a la Història Clínica Compartida de Catalunya. Això permetrà també l’accés de tots els ciutadans a  totes les seves  dades de vacunació de  forma unificada  mitjançant  La Meva Salut.

D’altra banda, aquest Decret llei també estableix mesures organitzatives, com per exemple, l’habilitació temporal dels professionals d’infermeria, —adscrits a l’Institut Català d’Avaluacions Mèdiques (ICAM) —, per accedir a les històries clíniques en processos d’incapacitat temporal en tràmit. Es dona resposta així a l’increment de les actuacions que realitza l’ICAM arran dels comunicats de baixes i altes per Covid-19, tant per a persones malaltes com per a contactes estrets, i també per la necessitat d’incorporar mecanismes d’atenció no presencial i evitar així desplaçaments de la ciutadania.

Un altre dels aspectes destacats d’aquest Decret llei se centra en les residències de persones grans. Així, amb l’objectiu de detectar brots i monitorar la correcta freqüència dels cribratges entre els treballadors i col·laboradors, s’estableix que aquests centres han de posar a disposició de Salut les dades del personal propi i extern que hi treballen per fer la gestió i el seguiment de les proves de diagnòstic de Covid-19. Finalment, el Decret llei introdueix unes modificacions puntuals en decrets lleis aprovats amb anterioritat per reforçar-ne el vessant jurídic.

Millora retributiva del personal mèdic resident en formació

El Govern ha aprovat establir les retribucions dels llocs de personal mèdic resident en formació de l’Institut Català de la Salut i aprovar la millora retributiva d’aquest personal a l’àmbit de les entitats concertades amb el Servei Català de la Salut. L’acord preveu una millora de les retribucions fixes a aplicar aquest any 2020 i l’any 2021, amb l’objectiu d’establir normativament en l’àmbit del Sistema de Salut de Catalunya una retribució mínima superior a l’actualment vigent.

El Departament de Salut, durant aquest mes de desembre, promourà que el percentatge de millora retributiva pel conjunt de metges residents de Catalunya es faci també extensiu a altres col·lectius en formació postgraduada de l’empresa pública Institut Català de la Salut i de les entitats concertades amb el Servei Català de la Salut.

Plans específics de recuperació econòmica i social per la Covid-19 a la ciutat de Lleida, el Baix Segrià i la Conca d’Òdena

El Govern ha donat llum verda als plans específics de recuperació econòmica i social de la ciutat de Lleida, el Baix Segrià i la Conca d’Òdena a proposta del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. A través d’un Decret llei, el Govern ha aprovat el paquet de 2,5 milions d’euros en ajuts del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) per als municipis d’aquestes àrees, concretament 1,5 milions a Lleida i el Baix Segrià, i 1 milió més a la Conca d’Òdena (Igualada, Vilanova del Camí, Òdena i Santa Margarida de Montbui).

Aquesta línia de subvencions extraordinària i urgent vol contribuir a reactivar el mercat laboral i l’activitat econòmica als territoris amb una major afectació pel tancament perimetral que van patir per contenir la pandèmia de la Covid-19. Segons ha explicat la portaveu, “la finalitat de la mesura és impulsar projectes ocupacionals i de foment de l’activitat econòmica que permetin crear llocs de treball i mantenir ocupació de qualitat, consolidar l'activitat dels sectors productius generadors d'ocupació del territori i possibilitar la inserció sociolaboral de les persones més desafavorides”.

Simplificació del model de finançament del servei d’atenció ciutadana 012

El 012 és un dels principals canals d’atenció a la ciutadania dels serveis que presta la Generalitat de Catalunya i té una rellevància especial en un moment com l’actual, en què l’acompanyament a les persones és més necessari que mai.

El Govern ha aprovat avui un acord que simplifica el model de finançament de l’atenció especialitzada del 012 i manté la concentració dels serveis d’atenció ciutadana i d’informació corporativa de la Generalitat iniciats per telèfon en el 012 com a número de capçalera. L’objectiu de l’acord és donar resposta a gran part de les necessitats que els departaments i organismes de la Generalitat traslladen a la Direcció General d’Atenció Ciutadana. A la pràctica, la consellera Budó ha explicat que l’acord suposa que “ara trucant al 012 tindrem informació sobre temes i alhora podrem atendre també un major nombre de trucades”.

Fins ara, els departaments havien de signar convenis amb la Direcció General d’Atenció Ciutadana quan requerien atenció especialitzada dels seus serveis a través del 012. Però, a causa de l’increment de la demanda d’atenció ciutadana, el Govern ha dissenyat un sistema més àgil i eficient, a través del qual els departaments han de preveure els serveis específics dels quals el 012 haurà d’informar l’any següent, consignar la partida corresponent als seus pressupostos i transferir els crèdits indicats a la Direcció General d’Atenció Ciutadana. Així també es podrà incrementar el nombre de trucades ateses.

23 milions d’euros a l'ampliació del parc d'habitatges de lloguer social

El Consell Executiu ha aprovat autoritzar la signatura d’un acord entre l’Institut Català del Sòl (INCASÒ) i l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, ambdós dependents del Departament de Territori i Sostenibilitat, per ampliar el parc d’habitatges de lloguer social. Així, l’INCASÒL finançarà amb 23 milions d’euros l’Agència perquè pugui comprar habitatges provinents d’execucions hipotecàries i destinar-los a lloguer assequible. Aquest és el tercer acord d’aquestes característiques que s’aprova, després que  el 2018 l’Executiu autoritzés un primer acord entre les dues parts per un import de 30 milions i un altre de 20 milions d’euros el 2019.

253 milions pel món local per al 2021

El Govern ha aprovat destinar 253.140.118 euros al finançament del contracte programa del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies amb els ens locals. Es tracta d’un compromís inicial per a 2021 que manté la vigència del contracte programa actual fins que se n’aprovi un de nou i que n’amplia l’import en 7,3 milions d’euros, un 3% més respecte a la inversió de 2020.

Aquest increment en el pressupost ha de permetre la continuïtat dels programes i serveis finançats en el marc del contracte programa i alhora reforçar-los per atendre l’impacte social derivat de la crisi sanitària. Es tracta d’un compromís pressupostari per donar resposta a la ciutadania atesa a la xarxa de serveis socials fins que s’acordi un nou contracte programa l’any vinent.

El Contracte Programa permet planificar la prestació dels serveis socials bàsics i els serveis especialitzats adreçats a col·lectius com ara famílies amb infants a càrrec, gent gran, infants i adolescents, persones amb discapacitat, amb malaltia mental, amb problemes de drogodependències, afectades pel VIH/Sida, persones immigrades o polítiques d’igualtat, entre altres. Es tracta d’una eina que permet establir una relació equilibrada i corresponsable entre el Govern i els municipis de més de 20.000 habitants, els consells comarcals i altres ens supramunicipals en la gestió, la prestació i la implementació dels serveis socials al territori. El contracte programa a més, permet impulsar una relació de proximitat entre la prestació del servei social i la ciutadania situant l'ens local al centre de la prestació efectiva dels serveis al territori.

Budó sobre la pandèmia: “El què fem en aquest pont pot tenir conseqüències per Nadal”

Sobre les dades epidemiològiques, la consellera Budó ha fet una crida a la coresponsabilitat per controlar les dades epidemiològiques i que es garanteixi el compliment de les mesures indicades. En aquest sentit, la portaveu ha advertit que “el què fem en aquest pont pot tenir conseqüències per Nadal, és molt important restringir el contacte social al màxim”. Segons Budó, “és molt important que ens conscienciem perquè el pla d’obertura pugui anar avançant”. ”Depèn de tots que la R es pugui controlar perquè d’això en depèn el Nadal” ha reblat la portaveu.

En el torn de preguntes dels periodistes, la consellera Budó ha explicat que el Govern ha convocat per aquest divendres una mesa de partits sobre les eleccions del 14 de febrer amb la voluntat “d’afrontar i validar conjuntament els protocols que han de garantir totes les mesures sanitàries possibles i alhora tots els drets democràtics de la ciutadania, sigui quina sigui la situació epidemiològica”. “El Govern vol consensuar i treballar conjuntament aquests temes” i “escoltar aportacions i fer totes les reflexions necessàries” ha afegit la portaveu.

Preguntada pel nombre de persones que s’han inscrit al registre de persones treballadores autònomes,  fins ara s’han inscrit 43.000 persones, la consellera Budó ha assegurat que “estem acabant de definir de quina manera s’han de formalitzar aquests ajuts, si ha de ser una cosa puntual o a més llarg termini”. “Com vaig dir abans del 31 de desembre garantirem com a Govern que les persones susceptibles de rebre aquest ajut el tinguin ingressat” ha recordat Budó.

Altres Acords

El Govern ha donat també llum verda a la concessió d’un dret real de superfície a favor de l’Institut Català de Finances (ICF) sobre les plantes que van de la 5a a la 9a de l’edifici de la Borsa de Barcelona, que actualment són propietat de la Generalitat de Catalunya, per un període de 12 anys. L’objectiu és que l’ICF destini aquests espais, situats al Passeig de Gràcia número 19 de la ciutat comtal, a la creació d’un hub d’innovació financera que aculli i doni suport a empreses i entitats que, preferentment, desenvolupen negocis digitals en aquest àmbit, així com les dedicades a activitats de comerç electrònic.

Seguint amb el procés de traspassos previst des de la Generalitat al Consorci de Serveis Socials de Barcelona (CSSB), el Govern ha aprovat avui nous canvis de gestió, a proposta del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Es tracta de 8 serveis per a persones amb discapacitat física i 45 per a persones amb discapacitat intel·lectual de la ciutat de Barcelona que, a partir de l’1 de gener de 2021, gestionarà el CSSB. Paral·lelament, el Govern traspassa la part corresponent dels crèdits que preveuen els pressupostos de la Generalitat per al finançament d’aquests serveis i que ascendeixen a 12.643.256 euros.

D’altra banda, l’executiu ha aprovat destinar més d’un milió d’euros a la convocatòria 2021 dels ajuts als projectes de cooperació dels grups Leader de Catalunya, en el marc de l’operació 19.3 de cooperació Leader del Programa de Desenvolupament Rural (PDR) de Catalunya 2014-2020. L’objectiu principal d’aquests ajuts és fomentar els projectes de cooperació dels territoris Leader de Catalunya, crear projectes en xarxa que permetin la realització  d’actuacions conjuntes en el territori de cada grup i sinergies amb els projectes productius de cada zona.

 

 

 

2  

Imatges

Fotografia de la reunió del Govern (Autor: J. Bedmar)

Fotografia de la reunió del Govern (Autor: J. Bedmar) 268

Fotografia durant la roda de premsa per informar dels acords de Govern (Autor: J. Bedmar)

Fotografia durant la roda de premsa per informar dels acords de Govern (Autor: J. Bedmar) 117

1  

Fitxers adjunts

Acords de Govern

Acords de Govern
PDF | 188

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined