budó

El Govern aprova un Decret llei que permet crear un registre de persones treballadores autònomes afectades econòmicament pel coronavirus

query_builder   24 novembre 2020 15:39

thumb_up Acords del Govern

El Govern aprova un Decret llei que permet crear un registre de persones treballadores autònomes afectades econòmicament pel coronavirus

  • La consellera Budó assegura que des del Govern “volem que tots els ajuts estiguin a les butxaques dels emprenedors del nostre país abans de final d’any”
  • L’executiu aprova un nou ajut de 3,5 milions per a instal·lacions juvenils per fer front a l’impacte de la Covid-19
  • El Govern destina 500 milions d’euros per pal·liar els efectes de la pandèmia en l’àmbit de la salut
  • També s’acorda transferir 65,1 milions d’euros per al transport públic per fer front a les despeses a causa de la pandèmia
Budó durant la roda de premsa

El  Govern ha aprovat un nou Decret llei amb mesures urgents de caràcter administratiu, tributari i de control financer. En primer lloc, i en matèria administrativa, aquest decret llei ens permet crear un registre de persones treballadores autònomes afectades econòmicament pel coronavirus, que s’activarà en els propers dies, per tal de facilitar-los l’accés als ajuts econòmics de l’administració i simplificar els procediments que han de seguir per aconseguir-los.

En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, la consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, ha explicat que es posa en marxa, un procediment excepcional per quan es produeixin dues casuístiques concretes: que es tracti d’ajuts extraordinaris que cal afrontar davant de situacions d’emergència; i la que el nombre potencial de beneficiaris sigui molt elevat. Quan l’administració hagi d’atendre aquesta tipologia d’ajuts, abans de publicar la convocatòria corresponent podrà incorporar aquest tràmit d’inscripció prèvia que li facilitarà la informació necessària per dimensionar amb més garanties l’univers de possibles beneficiaris i suposarà una simplificació dels tràmits que aquests hauran de dur a terme.

En el cas de les persones treballadores autònomes, aquest tràmit d’inscripció prèvia es canalitzarà a través del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies activarà en els propers dies, mitjançant la publicació d’una ordre. La finalitat d’aquesta mesura és donar eines a l’administració perquè pugui respondre a la necessitat d’ajudes extraordinàries de la població, amb rapidesa, agilitat i amb totes les garanties jurídiques, i, a la vegada, ens ha de permetre que l’administrat hagi de complir els menors tràmits possibles. Així, la simple inscripció al registre ja tindrà efectes de sol·licitud de l’ajut i les dades facilitades pels interessats tindran valor de declaració responsable, i  servirà per acreditar els requisits per ser beneficiari de l’ajut i per a posteriors ampliacions o noves convocatòries que tinguin el mateix objecte i característiques, en el termini d’un any des de la primera convocatòria. Per Budó, el principal objectiu d’aquest sistema  és que “sigui àgil, fàcil i que permeti a l’administració posar els recursos a disposició de totes aquestes persones de manera immediata” i ha afegit que “volem que tots els ajuts estiguin a les butxaques dels emprenedors del nostre país abans de final d’any”.

Finalment, el nou text determina que aquests tipus d’ajuts de caràcter extraordinari seran objecte de control posterior per part de la Intervenció General i regula l’abast d’aplicació d’aquest control i els seus efectes. Aquest mateix Decret llei també adopta altres mesures extraordinàries de diferent tipus amb l’objectiu d’intentar pal·liar els seus efectes en els sectors de l’hostaleria, la restauració i la venda ambulant o no sedentària, uns dels sectors més castigats econòmicament durant els darrers mesos per les suspensions de la seva activitat. En aquest sentit, en matèria fiscal, el Decret inclou una bonificació del 100% de la quota tributària en l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídic documentats, en la modalitat de transmissions patrimonials oneroses (ITPO), per les concessions administratives o actes administratius equiparables que atorguin l’aprofitament privatiu del domini públic per a determinats usos, que s’hagin meritat entre l’1 de gener del 2020 i el 31 de desembre de 2021.

Els destinataris són els establiments de restauració com bars, restaurants i cafeteries que disposen de terrasses que ocupen la via pública, així com el sector de la venda ambulant. La finalitat de la mesura és reduir la càrrega tributària d’aquells sectors que s’han vist greument afectats per les mesures restrictives adoptades per a fer front a la propagació del virus, com ara limitacions d’obertura al públic; limitacions d’aforament; de mobilitat; de tancament perimetral, entre d’altres. També en matèria administrativa i per tal d’ajudar al sector de la restauració, el Decret preveu la suspensió dels terminis de caducitat d’autoritzacions d’emplaçament i permisos d’explotació de les màquines recreatives del tipus B dels establiments d’hostaleria i assimilats, així com d’inscripció de les empreses operadores de màquines recreatives.

3,5 milions per a instal·lacions juvenils i 3 milions més per als professionals de la cultura

La consellera de la Presidència ha explicat que avui s’ha aprovat un altre Decret llei que preveu una sèrie de mesures complementàries i urgents en els àmbits de les instal·lacions juvenils, de les cooperatives, de la cultura, de les entitats del tercer sector social i dels serveis en matèria d’acolliment i adopció. Amb aquesta norma es crea un nou ajut per a instal·lacions juvenils com a mesura extraordinària per fer front a les conseqüències socials de la covid-19 dotat amb 3,5 milions d’euros. Es tracta d’un ajut dirigit a les entitats, empreses i persones treballadores autònomes que són titulars o gestores d’instal·lacions juvenil. Els nous ajuts a les instal·lacions juvenils són compatibles amb els creats anteriorment per instal·lacions juvenils via decret 41/2020 (impulsats pel Departament d’Educació en el seu moment), amb la diferència que aquests nous tenen en compte el nombre d’instal·lacions de les quals és titular o gestora la persona beneficiaria, així com les places registrals d’aquests espais.

Els canvis també modifiquen el procés de sol·licitud d’ajuts a professionals de la cultura i a entitats del tercer sector social, eliminant l’ordre cronològic, contemplant ampliar el pressupost i prioritzant totes aquelles persones amb menys ingressos. El decret d’avui modifica el Decret llei 39/2020, de 3 de novembre, de mesures extraordinàries de caràcter social per fer front a les conseqüències de la covid-19, un decret llei que regula els ajuts extraordinaris destinats a les persones professionals i tècniques de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d’altres activitats culturals. A més a més, incrementa el pressupost destinat a aquests ajuts fins als 6,5 milions  d’euros i s’estableix que el criteri per atorgar els ajuts és la presentació dins del termini, sempre que s’acompleixin els requisits que es preveuen i estiguin d’acord amb la disponibilitat pressupostària. En el cas que no hi hagi prou dotació pressupostària, i en cas que no es pugui ampliar l’import, els ajuts s’atorgaran prioritàriament i preferentment als beneficiaris amb menys ingressos. Segons Budó, “també es garanteix l’agilitat en el procés, la tramitació i el pagament d’aquests ajuts als professionals i tècnics del sector cultural amb més necessitats en aquests moments”.

Pel que fa al suport a les entitats del tercer sector social, es modifica el Decret llei 42/2020 de 10 de novembre i s’estableix l’ampliació de la dotació pressupostària en cas que s’exhaureixi el crèdit inicial de 3,5 milions d’euros per atendre totes aquelles sol·licituds que compleixin els requisits per ser-ne beneficiari.

500 milions d’euros més per l’àmbit de la salut

El Govern, en la reunió d’avui, ha aprovat destinar 500 milions d’euros per pal·liar els efectes de la pandèmia de la Covid-19 a Catalunya, en l’àmbit de la salut. En aquest sentit, l’executiu ha autoritzat la transferència de crèdits del pressupost per al 2020 per tirar endavant aquesta injecció de diners.

Paral·lelament, i tal i com ja s’ha anunciat per part del Govern, s’està intensificant des d’aquesta setmana els cribratges poblacionals per anar a buscar el virus i frenar els casos de la Covid-19 al país. En aquest sentit, ja s’han començat a fer cribratges massius a municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, com ara Badalona, Mataró, Santa Coloma de Gramenet, Sabadell, La Llagosta i Mollet. També s’han iniciat altres cribratges a municipis de les comarques de Lleida i Girona. A més, Salut farà cribratges setmanals a les residències, cribratges a clubs esportius i es faran PCR amb kits d’automostra, que els ciutadans recolliran a la farmàcia, un sistema de cribratge molt similar al que s’està duent a terme pel càncer de còlon. El Departament de Salut també ha reforçat el sistema de rastreig amb 500 persones més en els circuits, entre d’altres mesures.

Mentrestant, la Generalitat ja treballa en l’estratègia de la vacunació contra la Covid-19 a Catalunya i ja ha comprat 10 milions de xeringues per tenir a disposició per quan es pugui començar a vacunar a la població. Un grup estable intern està treballant des de fa setmanes en aquesta estratègia i ho fa també amb coordinació amb el Ministeri de Sanitat.

65,1 milions pel transport públic per les despeses arran de la Covid-19

En la mateixa línia de mitigar els efectes que la pandèmia està causant en diferents sectors, Budó ha explicat que el Govern ha autoritzat una transferència de 65,1 milions d’euros del Fons de Contingència al Departament de Territori i Sostenibilitat per fer front a les despeses addicionals del transport públic amb la COVID-19.

Aquests fons es distribuiran entre l’ATM de Barcelona, l’ATM del Camp de  Tarragona, l’ATM de Girona, l’ATM de  Lleida, i els serveis de transport d’autobús interurbà de competència de la Direcció General de Transports i Mobilitat  per pal·liar la pèrdua d’ingressos vinculada a la davallada de viatgers i l’increment de costos per a les mesures de neteja i seguretat en els serveis de transport públic en aquest cas contra la Covid-19. L’oferta de serveis s’ha anat ajustant de manera progressiva i a hores d’ara es manté una oferta del 100% dels serveis existents abans de l’inici de la pandèmia atenent sempre a les prescripcions establertes per les autoritats sanitàries, tot i que el nivell actual de la demanda del transport públic recordem se situa entre el 50 i el 60% de la seva capacitat total.

Budó: “Treballem perquè siguin eleccions amb totes les garanties de salut pública i democràtiques”

En resposta als periodistes durant la roda de premsa i pel que fa la gestió de la pandèmia, la consellera Budó ha assegurat que “estem treballant i valorant” la gestió de les dates de Nadal. Segons la portaveu del Govern, “és tasca de tots i de cadascun de nosaltres que a mesura que anem gaudint de les activitats aturades ho fem amb responsabilitat i amb seny i  no posar en risc la pròpia salut i de la comunitat”. La consellera ha recordat que “tenim un pla de reobertura que vam explicar i que contempla d’anar avançant” sempre i quan les dades epidemiològiques ho indiquin. Per Budó, “tenim capacitat i competències per prendre les nostres decisions” però “continuarem assistint al Consejo Interterritorial”.  Budó ha explicat que es treballa de manera conjunta amb l’estat espanyol la priorització dels col·lectius a vacunar i que es rebran 350.000 dosis de la vacunar el mes de gener, fet que “donaria cobertura a 175.000 persones”.

Sobre la celebració d’eleccions al Parlament de Catalunya el proper 14 de febrer, la portaveu del Govern ha dit que “s’està treballant en tres línies:  garantir la salut pública, garantir el dret a vot i garantir que tota la informació arribi a tothom per tal que la gent pugui decidir lliurement el seu vot”. Des del Govern, “escoltem el síndic i els diferents estudis de l’Institut d’Estudis d’autogovern, tots els informes de la Comissió Júridica Assessora i les recomanacions de tothom” ha dit Budó. “Treballem amb l’objectiu que siguin eleccions amb totes les garanties de salut pública i democràtiques” ha reblat la portaveu del Govern.

 

Quant a la possible concessió del tercer grau dels presos polítics, Budó ha dit “esperem que els admetin el tercer grau i així hi confiem”. “Porten més de 1000 dies tancats a la presó injustament, això és el que jo vull denunciar” ha dit la consellera que ha afegit “volem la seva amnistia i la seva posada en llibertat immediata”.

Altres acords de Govern

La consellera Budó ha explicat que avui també s’ha aprovat un conjunt de mesures per reduir el període mitjà de pagament a proveïdors de la Generalitat i del seu sector públic. Per Budó, aquest acord “també ajudarà en aquesta situació d’excepcionalitat”. L’objectiu és que l’any vinent el període mitjà de pagament de la Generalitat torni a situar-se per sota dels 30 dies.

El Govern ha aprovat també el conveni per finançar el Barcelona Supercomputing Center fins al 2029. A través d’aquest conveni que subscriuen el Departament d’Empresa de la Generalitat , el Govern espanyol i la Universitat Politècnica, el Govern aportarà més de 59 milions d’euros per al funcionament de la gran instal·lació científico-tècnica catalana. Podem assegurar que aquest acord serà determinant en el desenvolupament del MareNostrum 5, un dels tres supercomputadors europeus d’última generació.

D’altra banda, l’executiu ha aprovat una modificació del Reglament dels Bombers Voluntaris de Catalunya que té com objectiu garantir l’arrelament al territori dels membres d’aquest cos. Així, a partir d’ara, els aspirants a les properes convocatòries podran considerar com a mèrit el fet d’acreditar la seva residència habitual a prop del Parc de Bombers on hi vulguin prestar servei. Alhora, es contemplarà la possibilitat d’adscriure a nous Parcs més propers a les seves noves llars els ja membres dels Bombers Voluntaris  ja existents que facin canvis de residència.

També s’han establert les bases de col·laboració i coordinació per a la formació necessària per obtenir el títol de metge especialista en Medicina Legal i Forense pel sistema de residència, en les mateixes condicions que la resta d’especialistes en Ciències de la Salut, a Catalunya. Fins ara per accedir al cos de metges forenses no era obligatori realitzar la formació pel sistema de residència.

El Govern ha aprovat subscriure el protocol de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i els governs d’Euskadi, La Rioja i Navarra, per a la promoció i difusió del Camí Ignasià. L’objectiu és desenvolupar un model turístic diversificat, sostenible i innovador, basat en l’equilibri territorial i la desestacionalització, que posi en valor tant el medi natural com el patrimoni històric, arquitectònic, religiós i cultural. L’any 2022 el Camí Ignasià complirà 500 anys, donat que recrea l'itinerari que Ignasi de Loiola -fundador de la Companyia de Jesús- va recórrer l'any 1522 des de la seva localitat natal, Azpeitia (Guipúscoa), fins a la ciutat catalana de Manresa.

En un altre àmbit, el Govern ha decidit concedir els XIX Premis Nacionals de Comunicació 2020, uns guardons que tenen per objectiu reconèixer les aportacions més rellevants en el camp de la comunicació a Catalunya o en llengua catalana, tant si han estat realitzades per professionals com per qualsevol entitat pública o privada durant l’any anterior. Aquests premis també volen reconèixer trajectòries professionals, institucionals o empresarials que hagin destacat en el seu conjunt. Els guardonats d’enguany són: el programa ”Tot és comèdia”, dirigit i presentat per Rosa Badia i Sopeña; Laia Servera i Zamora, i l’equip del programa InfoK de Televisió de Catalunya; l’Eco de Sitges;  el magazín La Mira; l’empresa de publicitat Adsmurai; i l’Associació cultura Garriguenca de Comunicacions per la seva altíssima penetració i àmplia base de subscriptors en una de les comarques menys poblades de Catalunya. Finalment, el jurat ha decidit atorgar dues mencions d’honor a Rosa Maria Calaf i Solé, periodista, reportera i corresponsal; i a Robert Rodergas i Pagès, professional de llarga trajectòria en el sector de la publicitat.

 

 

2  

Imatges

Fotografia de la reunió del Govern (Autor: R. Moreno)

Fotografia de la reunió del Govern (Autor: R. Moreno) 347

Fotografia durant la roda de premsa per informar dels acords de Govern (Autor: R. Moreno)

Fotografia durant la roda de premsa per informar dels acords de Govern (Autor: R. Moreno) 99

1  

Fitxers adjunts

Acords del Govern (24 de novembre de 2020)

Acords del Govern (24 de novembre de 2020)
PDF | 633