- Demarcació de Lleida i Alt Pirineu i Aran:
- Condicionament de la C-14 (Alt Urgell): Estan en la fase final les obres d’eixamplament i millora del traçat de la C-14 entre Montant de Tost i Organyà, que inclouen el nou túnel de Tresponts. El Govern hi ha destinat més de 35 MEUR.
- Millora de la C-28 (Val d’Aran): Ha finalitzat aquest estiu l’obra de millora del tram de la C-28 entre el revolt de Tonyon, a Naut Aran, i el límit comarcal. Aquesta obra ha comptat amb una inversió de prop de 7 MEUR. Està en curs una actuació per a millorar l’estabilitat d’un talús per un import d’1,8 MEUR.
- Millora de la C-462 entre Adraén i la cruïlla d’Ortedó (Alt Urgell). Són treballs de renovació del ferm i la millora dels elements de drenatge i de seguretat de la carretera, en un tram de prop de 15 quilòmetres. La inversió és de 4,6 MEUR.
- Demarcació de Tarragona i Terres de l’Ebre:
- Millora de la seguretat viària a les carreteres TV-3408 i TV-3406 a Sant Carles de la Ràpita (Montsià): L’obra, que s’inicia el mes que ve, consisteix en l’eixamplament d’aquestes carreteres per a millorar la seguretat del trànsit i la comoditat en la conducció, amb un pressupost de 3 MEUR.
- Obres a la TV-3454 a Deltebre (Baix Ebre). Es reforça el ferm en un tram de la TV-3454 i s’ha construït una nova rotonda, amb una inversió d’1,9 MEUR.
- Integració i pacificació de la C-31 a Cunit (Baix Penedès): Estan en marxa les obres per a millorar la integració de la C-31 a Cunit i facilitar la mobilitat de vianants i ciclistes. El pressupost és d’1,7 MEUR.
Potenciar el transport públic
A més d’aquestes actuacions a la xarxa viària, el Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori té en marxa aquest estiu un conjunt d’obres per a potenciar el transport públic, amb la voluntat d’afavorir una mobilitat més sostenible. En aquests moments, estan en curs o en licitació obres per valor de 100 MEUR per millorar el servei de metro, que inclouen actuacions de modernització i d’ampliació de la xarxa i d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda.
Així, cal remarcar els treballs per modernitzar els sistemes de telecomandament de totes les línies de la xarxa de metro i els sistemes de comunicacions específics de l’L9/L10. També estan en marxa obres per a la millora de l’operativitat de l’L4 i l’L11 a Trinitat Nova i la renovació de l’enclavament i cotxeres de Sant Genís de l’L3.
D’altra banda, continuen els treballs per adaptar a persones amb mobilitat reduïda dos intercanviadors --plaça Espanya (L1, L3 i FGC) i Maragall (L4 i L5)-- i l’estació de Vallcarca (L3). Així mateix, es treballa en les tasques prèvies i projectes de la reactivació del tram central de l’L9 i en la posada en funcionament de tres noves estacions de l’L10 sud. Cal recordar que aquest juliol el Govern va posar en servei la nova estació de l’L5 d’Ernest Lluch.
Millores al servei d’FGC
D’altra banda, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) també té en marxa diferents actuacions per millorar l’oferta de servei a les seves línies. Així, s’estan duent a terme les obres de millora al túnel entre les estacions d'Almeda i Cornellà Riera, a la línia Llobregat-Anoia, una actuació on es reforça l’estructura del túnel i es millora el manteniment de la infraestructura.
A la línia Llobregat-Anoia també continuen els treballs de remodelació i millora del Centre Operatiu de Martorell (COM), ubicat al costat de l’estació de Martorell Enllaç, una actuació necessària per absorbir l’augment de demanda que suposarà el perllongament de la línia L8 de Pl. Espanya fins a Gràcia i que connectarà les línies metropolitanes d’FGC (Vallès i Llobregat-Anoia) amb tres noves estacions al centre de Barcelona.
De la mateixa manera, a la línia Barcelona-Vallès FGC ha finalitzat les obres d’ampliació dels tallers del Centre Operatiu de Rubí (COR) per disposar de més espai i capacitat per el manteniment de les unitats de tren ja existents (46) i de les 15 noves previstes, la primera de les quals va arribar a començaments de maig i està actualment en període de proves. També s’ha posat en marxa aquest mes la nova subcentral elèctrica de Bellaterra que permetrà incrementar les freqüències a la línia i donar resposta als requeriments d’augment de la demanda quan es posin en servei les noves unitats.
D’altra banda, FGC du a terme aquests dies els treballs de revisió programada anual i de manteniment al Funicular de Vallvidrera, una treballs que optimitzen la qualitat, la fiabilitat i la puntualitat del servei, així com el confort de les persones que l’utilitzen diàriament.
(S’adjunten llistats de les actuacions per àmbits territorials)